“Lagom är bäst”

“Net genoeg is het beste..”

Een Zweedse levensvisie waar ik me op 33 jarige leeftijd wel in kan vinden. Ik probeerde in het verleden altijd mijn best te doen en wanneer ik daarmee klaar was dan was ik alweer bezig met het analyseren hoe ik mezelf kon verbeteren. Maar vaak was ik zo gefocust op wat beter kon zodat ik de dingen die wel goed lukten te weinig in acht nam. Of focuste ik teveel op details waardoor belangrijk zaken een beetje over het hoofd gezien werden. Gelukkig besef ik de laatste jaren dat het geen kwaad kan om dingen te laten zijn zoals ze zijn ook al heb je het gevoel dat het niet helemaal perfect is. Gewoon focussen op dingen die je graag doet en beseffen dat perfectie niet bestaat. Af en toe wat minder hooi op de vork nemen kan helemaal geen kwaad! Elke dag proberen focussen op gelukkig zijn en wat minder focussen op succes. Hoewel dat laatste ook voor interpretatie vatbaar is, want wat is succes? Misschien is gelukkig zijn wel gewoon de ultieme vorm van succes… Gelukkig zijn er in onze Westerse maatschappij nog mensen die begrijpen wat ik bedoel! Zo had ik althans het gevoel toen ik onlangs naar Zweden ging met een groepje roofvissers die al een pak meer levenservaring hebben als ikzelf…

Oei, daar zit weer een sessie verslag aan te komen.. Haal de rekenmachine al maar boven! Zoveel vissen gevangen op zo weinig tijd. Oftewel:

aantal vissen/ aantal visuren= succesratio

Zullen we dan maar op vakantie om 5u opstaan jongens, zodat we om 6u zeker met de boot op het water zitten, de boterhammen op de boot opeten en ’s avonds net voor duister pas van het water komen. Om datzelfde tafereel een hele week te herhalen zodat we op het eind van de week kunnen zeggen dat we veel vis gevangen hebben! Of.. Is het doel van een visvakantie om gewoon tot rust te komen, te genieten met vrienden onder elkaar en te genieten van de natuur?

De boog hoeft niet altijd gespannen te staan!

“Zweden, het land waar snoek en baars in de vele meren rondzwemt en zit te wachten op enkele Westerlingen die met een bootje komen vissen om in de boot te kunnen springen!!!”

Of wacht! Welke vergunning is geldig op dit meer? En euh… Waar is die trailerhelling hier? Shit! Als de voorbereiding zich beperkt heeft tot het doorscrollen van Google maps dan is de kans groot dat je wel veel water vanop een afstand kan zien maar niet aan het water geraakt. Veel aanpalend land is immers privaat en/of dichtbegroeid door bossen. Een trailerhelling vinden is niet evident. Laat staan dat deze trailer helling gemaakt is voor het traileren van grote visboten!

Maar doorzetters vinden de sleutel tot succes! Of wacht, wat is succes ook alweer… Joris heeft samen met zijn vrouw een leuk huis in Zweden waar ze op regelmatige basis op adem kunnen komen. Niet alleen om te vissen maar ook wandelen, fietsen met sneeuwscooters rijden. Ondertussen leert Joris zo ook alle omringende meren kennen. Vindt hij mogelijkheden om te vissen en samen met Danny hebben ze ook van enkele meren heel gedetailleerde waterkaarten! Een hele berg voorbereidingen om te komen tot een efficiënte visserij! Vruchten pluk je pas nadat ze gegroeid zijn. Elke visser weet immers dat een topsessie of een unieke vangst meestal pas tot stand komt na een grondige voorbereiding! Twee jaar geleden was ik al een keer mee geweest met Joris in april, een periode waarin het in Zweden absoluut niet de moment van de waarheid is! Maar… Toen gingen we op zoek naar nieuwe mogelijkheden en vonden we een trailerhelling op een ander meer. Ondertussen heeft Joris met zijn vrienden het meer beter leren kennen. EN! Deze vakantie kon ik er samen met Joris een mooie snoek landen! Het geeft toch heel wat voldoening, te weten dat je erbij was toen de eerste voorbereidingen getroffen werden!

Shit, ik hang vast! Euh… Toch niet!

Wat leuk is aan het vissen met andere vissers is dat je altijd weer bijleert! Ik moet zeggen, als visser die overwegend op karper vist, sta je toch te kijken over de waterkennis van snoekvissers. Met behulp van allerhande dieptemeters en chartplotters maken zij zelf heel gedetailleerde waterkaarten. Op basis van die waterkaarten kunnen ze dan veel gerichter vissen op de dieptes waar zij vis verwachten doorheen de verschillende seizoenen.

Op gebied van dieptemeters en chartplotters zal je niet snel iemand met meer kennis en ervaring vinden dan Danny Geysen!
21104073_1628265620540237_1973561734_o
Met behulp van een dieptekaart heb je een mooi overzicht van het water en kan je duidelijk zien de taluuds niet overal even stijl zijn.
21104081_1628270110539788_349282147_o
Zuidelijk een zacht glooiende taluud, afgewisseld met westelijk een veel steilere taluud.

Aan de hand van 2 uittakes van de dieptekaart tracht ik een voorbeeld te geven van het belang van de dieptekaarten. Uiteraard gaat het om kleine verschilllen in stijlheid van de taluud, echter zijn deze vaak wel significant! Het was net in de overgang tussen de zacht glooiende taluud en de stijle taluud iets meer westelijk dat ik al trollend 2 maal een aanbeet kreeg (2 visdagen op dat water op 5 dagen). Dit terwijl er ook zones zijn waar je kilometers kan trollen zonder een aanbeet! Toen ik achteraf de foto’s van de vissen ging vergelijken werd duidelijk dat deze snoek honkvast is. Een interessante plek om een waypoint te plaatsen dus! Het geeft ook inspiratie om thuis, achter de computer, de dieptekaart verder te gaan analyseren om gelijkaardige stekken te vinden en aan te duiden met een waypoint. Ik ben ervan overtuigd dat dieptekaarten voor het karpervissen ook heel interessant is en mogelijkheden biedt om veel efficiënter te vissen!

twee maal op 5 dagen op dezelfde taluud!

Bam!

De eerste volledige visdag was niet halfweg en ik had dus reeds een mooie snoek gevangen! Zonder mezelf druk te willen opleggen was dit toch 1 van mijn doelstellingen en alles daarna was voor mij bonus… Mensen die mij kennen van samen te gaan vissen weten dat het mij absoluut niet uitmaakt wie nu de aanbeet krijgt… Vis is vis en ik kan absoluut genieten van de vangst van mijn vismaat. Ik was nog aan het nazinderen van mijn vangst toen Joris’ hengel plots dubbel plooide en het snel duidelijk werd dat hij naar Zweedse normen een bak van een snoek aan had! We waren allebei in de diepte aan het turen om een eerste glimp op te vangen van deze vis en na een magistrale drill kon Joris het gevecht in zijn voordeel betwisten!

Met 112cm één van Joris’ grootste snoeken in Zweden! Wat een unieke ervaring!

Vergis je niet, Zweden heeft heel wat water en groot water. Maar vaak zijn het voedselarme wateren. Het klimaat is er ook helemaal anders waardoor het groeiseizoen beperkt is van begin/half mei tot eind september. Ik herinner me nog de anekdote die Joris 2 jaar geleden vertelde: hij was in een Zweedse hengelsportzaak en zag een foto van een kapitale snoek aan de muur! Toen hij de eigenaar complimenteerde over deze vangste zei die: Das een snoek uit Nederland!

Knotsgekke middag

Trollen op snoek is echter maar 1 tak binnen de roofvisserij en ik heb vroeger een periode op baars gevist op het Albertkanaal waar ik na veel zoekwerk enkele stekken had waar ik wist dat er elke dag een window was waarin wel enkele baarzen konden worden gevangen. Echter nooit wist ik er groter te vangen dan 41cm. één keer wist ik daarover te gaan met een 44cm toen ik met Geert een dagje mee in de boot ging vissen.

Toen ik dit verhaal vertelde tijdens het avondeten zei Joris dat we de dag nadien wel een keer op baars zouden vissen! De volgende morgen werden de lichte hengels opgetuigd en ook de oude glasvezelhengels met bijhorende zelfbouw dobbers voor de snoekbaars werden weer gemonteerd. Toen ik met de vaste hengel op een 10/100ste kleine visjes aan het vangen was, kwam er nog een snoek opgeklapt maar met een 10/100ste heb je niet veel te vertellen en de lijn brak.

Op het meer achter zijn huis weet Joris enkele stekken waar de baarzen zich altijd ophouden. Met behulp van de dieptekaart vaarde Joris recht naar de stek en na het ankeren kreeg ik tijdens de eerste worp met de dropshot al beet… Weer een snoek en weer de dunne fluorcarbon over… Nog steeds geen baars, maar na het knopen van een nieuwe dropshotmontage konden we snel enkele 30ers vangen!

Enkele van deze baarzen op de dropshot!

Echter na een paar aanbeten viel de dropshot stil. Het leek wel of ze verdwenen waren, maar we zagen wel nog vissignalen op de dieptemeter! Tijd voor het bovenhalen van de glasvezel hengels met snoekdobbers waaronder een levendig visje gehangen wordt dat dan rondjes zwemt op instelbare dieptes. Een oude methode die niet vaak meer wordt toegepast… Maar wel super efficiënt is!

Als catch & release visser moet je gewoon tijdig aanslaan… De vis zal niet altijd gehaakt zijn, maar ben je zeker dat het aasvisje niet te diep geslikt wordt!

Kort nadat we onze visjes te water lieten gingen onze dobbers weer 1 voor 1 onder! Niet veel later kreeg ik een aanbeet die resulteerde in een heuse drill!

Die kapitale baarzen zijn machtige vissen! Met 49cm net niet de magische grens bereikt, maar wel een nieuw PB baars!

Tijdens het avondeten was het de ideale moment om naar de verhalen van de andere boot te luisteren en soms kwamen we elkaar ook tegen op het water.

Patrick bij het terugzetten van een mooie snoek!

Uiteraard werd er ook afgewisseld van vismaat zodat iedereen eens met elkaar op de boot zat. Het is altijd leuk om eens met een nieuwe vismaat op het water te gaan en te kijken hoe die zijn visserij beleeft. Met Danny in de boot ging het gesprek automatisch in de richting van de dieptemeters en chartplotters. Het is leerrijk om met hem samen de werking van de dieptemeters uit te diepen omdat hij de toestellen goed kent en telkens een degelijke uitleg geeft bij de beeldvorming van wat er onder water gebeurt.

Op zoek naar scholen witvis, want daar hangen vaak rovers in de buurt!

Telkens we een school witvis tegenkwamen waren we heel alert want niet toevallig kwamen de aanbeten in die zone…

Het belang van catch & release kwam reeds naar boven in dit verhaal met de dubbelvangst op dezelfde taluud… Danny en Joris zetten zich al jaren in voor de bescherming van onze Vlaamse roofvissen op vrijwillige basis! Alle respect voor hun inzet en werk, samen met de andere vrijwilligers van de VRF. Een paar jaar geleden had de VRF ook een plug laten maken om cadeau te doen aan de VRF leden. Uiteraard was het voor mij de ideale moment om deze plug eens te testen!

De VRF plug in actie!

Maar uiteindelijk is een verhaal maar een verhaal en is het onmogelijk om de indrukken die het Zweedse landschap op een mens uitoefenen, in beeld te brengen of te beschrijven. Het viel wel op dat we alle vier op dezelfde golflengte zaten en gewoon genoten van de natuur, de rust en de eenvoud van het leven en de vriendschap onder elkaar!

Één reactie Voeg uw reactie toe